2012. július 20., péntek

Cukkinis kenyér


A cukkinis sütemény sikerén felbuzdulva, megalkottam a cukkinis kenyeret.
Volt egy elképzelésem, kenyérsütésben meg van tapasztalatom, így nekiálltam.
A legegyszerűbben próbáltam megalkotni, hogy kenyérsütésben nem gyakorlott barátaim is
 könnyűszerrel eltudják készíteni.
Az útmutatást pontosan követve, egy jó sütő társaságában ez sikerülni fog.
Aki szereti a cukkinit és elkészíti, imádni fogja ezt a receptet.



Cukkinis kenyér

Hozzávalók
Előtészta
200 gr finomliszt
25 gr friss élesztő
1 tk méz
200 gr kézmeleg víz ( ~ 210 ml )

----------------
Kenyértészta
az összes előtészta
+
100 gr teljes kiőrlésű tönkölybúza liszt
100 gr búzadara
150 gr finomliszt
250 gr reszelt cukkini
1,5 tk tengerisó
1 gerezd (kövér) fokhagyma

Elkészítettem az előtésztát: a lisztre morzsoltam az élesztőt, belecsorgattam a mézet és beleöntöttem a kézmeleg vizet. Egy keverőkanállal homogénné kevertem.
Meleg helyen megvártam még felfut (20 perc).
( Légmentesen letakartam és a Napra tettem.
Ha nem süt a Nap és hűvös van, akkor a 30 fokra melegített sütőbe szoktam betenni. )




A cukkinit megmostam és szárazra töröltem. A nagylyukú reszelőn lereszeltem, a kislyukún meg belereszeltem a tisztított fokhagyma gerezdet.
A előtésztához adtam a cukkinit/fokhagymát, a sót és a teljesőrlésű lisztet/darát.
A géppel ( sima mezei keverőgép ) összeállíttattam a tésztát. A finomlisztet fokozatosan adtam hozzá, csak is annyit amennyit felvett, hisz a só hatására a cukkini levet eresztet.
Pont ezért vizet nem tettem hozzá többet.
A munka pultra tettem és többször áthajtogattam a tésztát. Cipót formáztam belőle.





A sütőt bekapcsoltam 200 fokra.
Ezt a kenyeret egy új szerzeményemben, egy igen régi vaslábosban sütöttem.
Ezt a lábost betettem a melegedő sütőbe és mikor a hőfok 80 fokos lett, kivettem.
A cipót elhelyeztem benne.
Letakartam egy nedves konyharuhával, majd egy szárazzal, hogy jó nedves meleg keletkezzem a kenyér és vászon közötti légtérben.
20 percet pihentettem/kelesztettem így a kenyeret.
Majd a tetejét bemetszettem egy pengével, hogy a gőz eltudjon távozni, sülés közben.
A nedves/száraz borítást pedig kicseréltem egy alufóliára, amire vizet permeteztem. Szorosan lezártam a lábast és a közben 200 fokra melegedett sütőbe toltam. 25 percig sütöttem így, majd eltávolítottam a fóliát és hagytam még 7 percig, hogy aranybarnára piruljon.
Kongósra sült ( ha a kenyér alját megkopogtatjuk, kongó hangot hallat ).




Megjegyzés
A képen látható tököt és egy 10 cm-est tettem bele.
- Ezek még gyerek tökök voltak, tehát nem nagyon szaftosak.
Érdemes ilyet ( arasznyit ) választani. Ha csak nagyobb áll rendelkezésünkre, akkor lehetséges hogy pár dekával több lisztre lesz szükség.
- A vaslábost már nagyon kiakartam próbálni, de ha nem lett volna, akkor simán jénaiban, vagy szilikon formában vagy valamilyen sütőtálban sütöm.
Akkor is letakartam volna.
Senkit ne tartson vissza ez a kipróbálástól, de ha mégis, akkor írjon egy emailt és én újra sütöm olyan formában amilyenben kívánja:)))
- ( Vaslábas: bolha piacon leltem rá. Igen alapos szódabikarbónás, ecetes tisztítás után, illóolajos kezelést kapott, Napoztattam, majd olívaolajjal vékonyan áttöröltem. 1 hónapig "csak összehangolódtunk" ( így energetikailag is megtisztult ). Ezzel a kenyérrel megtörtént a beavatása.
Remekül vizsgázott.





Cukkinis receptek a blogon:

http://szeretetrehangoltan.blogspot.hu/2012/07/cukkinis-sutemeny.html

http://szeretetrehangoltan.blogspot.hu/2012/07/cukkinis.html

http://szeretetrehangoltan.blogspot.hu/2012/06/sult-cukkini-szeletek-mentaval.html

12 megjegyzés:

  1. Hmmmm, szinte érzem az illatát! Nagyon szépet és finomat alkottál! :)

    VálaszTörlés
  2. Valóban finom lett (nagyon), készült más ízesítéssel is kenyér. Nagyon kíváncsi voltam milyenek pirítósnak, ezért én ma ezt ebédeltem. Csak pirítva egy kis vajjal (sok paradicsommal, paprikával) kóstogattam felváltva, hát Mennyei:)))

    VálaszTörlés
  3. Nagyon hívogatóan néz ki! Szinte kínálja magát! Olyan jó, hogy segítesz alapos leírással az elkészítésében! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Éva!
      Először azt hittem, hogy túl szájbarágós, de azt kérték barátok, hogy lépésről-lépésre legyek szives:)))
      Hát tehetek mást:)
      Szóval köszönöm a megerősítést, leírni tovább tart, mint elkészíteni...

      Törlés
  4. Gyönyörű lett a kenyered:-))))

    VálaszTörlés
  5. Milyen érdekes! Egy barátnőm mondta Csíkban, hogy az anyukája cukkinivel süti a kenyeret:) na mondom hazajövök kipróbálom. Erre tessék, itt a recept hozzá:) Vittem is!

    VálaszTörlés
  6. Válaszok
    1. Igen!!! és az ajándékokból télire is jut...
      Szép napot!

      Törlés